کاربر:Safa/2صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

۲۵٬۲۹۴ بایت اضافه‌شده ،  ‏۴ ژانویهٔ ۲۰۲۰
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵۱۵: خط ۵۱۵:


== سکت و فرقه‌گرایی ==
== سکت و فرقه‌گرایی ==
یکی از برچسب‌هایی که در شیطان سازی علیه مجاهدین خلق به‌کار گرفته می‌شود، متهم کردن آنان به سکت (فرقه) بودن است. منشاء این برچسب نیز مانند دیگر اتهاماتی که به مجاهدین خلق زده می‌شود، جمهوری اسلامی ایران است. روزنامه همشهری در شماره ۹ اسفند ۱۳۸۱ خود نوشت: <blockquote>«در اردوگاه های نظامی مجاهدين شيوه های خاصی برای آموزش هواداران به كار گرفته می‌شود و ابزارهای شست وشوی مغزی با استفاده از زور و اسلحه در اين پايگاه‌ها رواج داشته و در مجموع اين تشكيلات يك فرقه شخصی و «رجوی» رهبر آن است.»</blockquote>در اثبات اینکه منشا اتهام سکت علیه مجاهدین خلق رژیم ایران است روزنامه فیگارو در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ در مقاله‌ای به قلم ژرژ مالبرونو با نام «بغداد دیگر مجاهدین خلق را نمی‌خواهد» نوشت:<blockquote>«یک مقام رسمی ایران می‌گوید، از زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی رفرم گرا ما دیگر آنها (مجاهدین خلق) را یک سازمان سیاسی نمی‌دانیم بلکه یک سکت خطرناک می‌دانیم که اعضایش زندانی رهبران‌شان هستند که باید نسبت به آنها کیش شخصیت داشته باشند.»<ref>مقاله‌ی «بغداد دیگر مجاهدین خلق را نمی‌خواهد» به قلم ژرژ مالبرونو ـ روزنامه فیگارو ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸</ref></blockquote>جمهوری اسلامی با این برچسب می‌کوشد از تصویر خوفناکی که در اذهان عمومی دنیا از فرقه وجود دارد، در شیطان سازی علیه مجاهدین خلق استفاده کند. آلن ویوین وزیر مشاور در دولت فرانسوا میتران و گزارش‌گر کمیسیون پارلمانی در امور سکت‌‌‌ها در فرانسه در مقاله‌ای با عنوان «پیدا کنیم سکت را» می‌نویسد: <blockquote>«...رژیم ایران که با موج ابراز انزجار از سوی ملل متمدن روبرو است، به هر خس و خاشاکی متشبث می‌شود تا چهره‌ی خود نزد افکارعمومی بین المللی را بهبود بخشد. یکی از شیوه‌های معمول آن این‌ است که اتهام سکت بودن را علیه تمام معترضان خود، بخصوص مخالفان ایرانی و مشخصا یکی از اصلی‌ترین جنبش‌های مخالف یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران، برگرداند.</blockquote><blockquote>این شیوه جدید نیست. ما اغلب با اتهام رفتار سکتاریستی از سوی سازمان‌های سکت مرام علیه تمام کسانی که با آنان مقابله می‌کنند مواجه هستیم. این گونه قلب مفاهیم از قضا برای مدافعان حقوق بشر مفید است، چرا که ترغیبشان می کند با دقت رفتارهای مشخص کسانی که رژیم‌های جبار می‌کوشند به این ترتیب به آنها انگ بزنند را مورد مطالعه قرار دهند.</blockquote><blockquote>نخستین اتهام صادره از سوی تهران این است که جنبش مجاهدین خلق یک سکت تروریستی است. اتهامی ترسناک که برای ترسانیدن غربی‌ها در این روزگار مملو از حملات تروریستی ساخته و پرداخته شده است. اینجا به خصوص دولت آمریکا هدف قرار دارد که پس از ۱۱ سپتامبر دچار بی ثباتی شده است.»<ref>مقاله «پیدا کنیم سکت را» ـ به قلم آلن ویوین</ref></blockquote>


==== ویژگی‌های فرقه ====
محققان ویژگی‌‌ها و شاخص‌های مختلفی برای شناسایی یک فرقه مطرح کرده‌اند. تعدادی از ویژگی‌هایی که اکثریت آنها بر سر آن اتفاق نظر دارند عبارتند از:
* درون‌گرایی و منزوی بودن از جهان خارج
* محدود بودن ابعاد و حیطه جغرافیایی
* فقدان ساختارهای رهبری کننده و مکانیسم‌های حسابرسی
* پندارهای مخفی
* القای این ایده که رهبر دارای قدرته‌های فرا انسانی است و یا معصوم است
* استفاده از مغز شویی و تکنیک‌های کنترل ذهن
* استفاده از شیوه‌های شیادانه و یا زورمندانه برای عضوگیری
* در بسیاری موارد، القای افکار زن ستیزانه<ref name=":0" />
عماد الدين باقي, روزنامه اخبار اقتصاد, 3 خرداد 1378
دكتر كلتون رودز استاد دانشگاه كاليفرنيای جنوبی در مقاله‌ی تحقيقاتی خود در سال ۱۹۹۷ مهمترين تفاوت ميان يك فرقه و يك جريان يا جنبش سياسی را در «هدف غایی» می داند كه در يك فرقه، بر خلاف يك جريان غيرفرقه‌ای، تماما معطوف به درون است. فرقه شناس آمريكايي، مارگارت تالر سينگر استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا نيز در كتاب «فرقه ها در ميان ما» (۱۹۹۵) می گويد كه انرژی و تمركز احزاب و جريانهای سياسی رو به بيرون خودشان و با هدف ارتقای حيات اعضا يا اغلب مردمی است كه اعضای آنها نيز نيستند، در حالی كه انرژی و تمركز يك فرقه تماما معطوف و متمركز رو به درون است و كاری به بيرون خود ندارد. وی فرقه را يك دايره بسته می‌داند كه فقط در خدمت خودش است و نه اهداف بزرگتری در ورای اين گروه.<ref name=":0" />
با مقایسه ویژگی‌های مجاهدین خلق ایران می‌توان دید که اتهام فرقه به مجاهدین یک برچسب برای پیش بردن اهداف سیاسی است.
'''مجاهدین یک جنبش سیاسی دیرپا و گسترده'''
سازمان مجاهدين خلق به اعتراف دوست و دشمن بزرگترين سازمان سياسی در تاريخ ايران بوده است. اين سازمان از بدو تاسيس، خود را يك سازمان دموكرات، ناسيوناليست و ضدبنيادگرای مسلمان تعريف كرده و استراتژی و برنامه سياسي و اهداف روشن و اعلام شده‌ای داشته است. در زمان شاه مجاهدين به سرعت تبديل به يك نيروی مهم اپوزيسيون شدند. در دوران جمهوری اسلامی ۱۲۰ هزار تن از اعضا و فعالان اين سازمان اعدام شده و صدها هزار تن زندانی و شكنجه شده اند. تنها در سال ۱۹۸۸، خميني با صدور فتوایی دستور داد كه كليه زندانيان سياسي مجاهدين قتل عام شوند. در دوران ریاست جمهوری خاتمی يك روزنامه جناح خاتمی به نام اخبار اقتصاد نوشت تعداد بينندگان برنامه تلويزيونی مجاهدين از تيراژ كل روزنامه های جناح خاتمی بالاتر است. <ref>عمادالدین باقی ـ روزنامه اخبار اقتصاد - ۳ خرداد۱۳۷۸</ref>
'''مجاهدین خلق جنبشی با ریشه‌های عمیق و محبوبیت گسترده اجتماعی در ایران'''
مجاهدين طی چهار دهه فعاليت گسترده سياسی و اجتماعی عليه دو نظام ديكتاتوری در ايران، از محبوبيت گسترده و ريشه‌های عميق اجتماعی در جامعه ايران برخوردارند. مجاهدين قبل از سركوب مطلق و اعدام‌های دسته‌جمعی توسط جمهوری اسلامی میتینگ‌های چند صد هزار نفره در تهران و برخی ديگر از شهرهای ايران ترتيب می‌دادند. در نخستين انتخابات رياست جمهوری بعد از سرنگونی شاه، مسعود رجوی دبيركل وقت مجاهدين از سوی همه نيروهای اپوزيسيون مخالف ملاها و همچنين اقليتهای قومی مانند كردها و اقليتهای مذهبی مانند مسيحيان و زرتشتيان و يهوديان به عنوان كانديداي رياست جمهوری معرفي گرديد، اما باز خمينی با صدور فتوایی به وی اجازه شركت در انتخابات را نداد، چرا كه مجاهدين به قانون اساسی رژيم كه بر مبنای ولايت فقيه و حاكميت مطلقه آخوندها بنا شده بود، رای ندادند.  درحالی كه نظر سنجی ها امروزه نشان می دهد كه ۹۴درصد مردم مخالف رژيم هستند. <ref>توماس فریدمان - روزنامه نیویورک تایمز - ۲۳ژوئن ۲۰۰۲</ref>
وقتی روزنامه آسيا چاپ تهران در شماره ۱۴ تيرماه ۱۳۸۲ عكسی از مريم رجوی را بعد از آزادی از بازداشت در اورسوراوآز درج نمود، مقامات مسئول روزنامه را به زندان اوين منتقل و انتشار آن را متوقف كردند.
'''مجاهدین جنبشی برون‌گرا و برخوردار از حمایت گسترده‌ی بین‌المللی'''
سازمان مجاهدين از گسترده‌ترين ارتباطات چه با جامعه ايران و چه در عرصه‌ی بين المللی برخوردار است.  مجاهدين بيش از سه دهه است عضو ائتلافی از طیف های مختلف سیاسی و اجتماعی به نام شورای ملی مقاومت ایران هستند که به مثابه پارلمان مقاومت است. اين مقاومت علاوه بر شبكه‌ی سراسريش در داخل ايران در بسیاری از  شهرهای جهان دفتر و حضور دارد و دارای گسترده‌ترين ارتباطات با احزاب سياسی و رسانه‌های خبری در كشورهای جهان است. مجاهدین خلق ايران مورد حمايت اكثريت اعضای كنگره‌ی آمريكا و مجلس عوام انگلستان و پارلمان‌های دیگر کشورهای اروپایی و هزاران پارلمانتر و شخصيت سياسی ديگر در جهان است. <ref name=":0" />
'''ساختار‌های رسمی رهبری جمعی و حسابرسی'''
سازمان مجاهدين دارای ساختارهای رسمی و اعلام شده رهبری جمعی است. طی سال‌های گذشته، كنگره اعضا و مسئولان سازمان كه بنا بر اساس‌نامه سازمان هر دوسال يكبار برگزارمی‌شود، همواره در زمان مقرر و با حضور خبرنگاران و ميهمانان خارجی تشكيل شده و با رای مستقيم كليه اعضا، دبيركل‌های مختلف انتخاب شده‌اند. اعضای شورای رهبری سازمان كه منتخب هستند و در راس ارگان‌های مختلف سازمان قراردارند، نه تنها در كنگره‌های سازمانی بلكه در نشست‌های منظم ارگان‌‌های مختلف مورد حسابرسی و انتقاد از سوی اعضای پايين‌تر قرار می‌گيرند. مكانيسم‌های تصميم‌گيری جمعی در اين سازمان نهادينه شده است و هیچ تصميم مهمی به صورت انفرادی گرفته نشده است. ميزان سرانه شركت یک عضو مجاهدين در نشست‌های تصميم‌گيری نسبت به هر حزب ديگری بالاتر است.
'''مبارزه با برداشت‌های ارتجاعی و منحط از رهبری در مجاهدین'''
يكی از ویژگی‌های مجاهدين تاكيد بر رهبری جمعی و به‌ ویژه خطاپذير بودن و انتقادپذير بودن رهبری است. اين درست نقطه مقابل خمينی است كه ولی فقيه و رهبر را نماينده خدا بر روی زمين و بری از هر گناه می‌دانست. مجاهدين نخستين سازمان بزرگ سياسی بودند كه به قانون اساسی جديد در سال ۱۳۵۸ رای ندادند، چرا كه ولايت فقيه را يك اصل ارتجاعی و ضددموكراتيک می‌دانستند. مجاهدين همواره بر اين تاكيد كرده‌اند كه رهبری یک جنبش سياسی و اجتماعی مانند اين سازمان به هيچ‌وجه معصوم و عاری از اشتباه نیست. در كنگره‌های سازمان همواره شورای رهبری با ارائه گزارش كارهای انجام شده در فاصله كنگره قبلی و حاضر، خود را در معرض حسابرسی و انتقادهای اعضا و مسئولان سازمان قرار داده است، كما اين كه همين سنت در مورد دبيركل‌های سازمان از زمان مسعود رجوی تا امروز رايج بوده است. 
'''ترکیب و تنوع مجاهدین'''
نگاهی به تركيب اعضای سازمان مجاهدين، سوابق علمی و تحصيلات، خاستگاه اجتماعی، محل تولد، سن و ساير خصوصيات آنها نشان می‌دهد كه مجاهدین جنبشی هستند كه اعضايش از همه جای ايران و انواع خاستگاه‌های اجتماعی می‌آيند و سطح تحصيلات و سن آنها نيز طيف گسترده‌ای را شامل می‌شود. اين گستردگی و تنوع با تركيب معمول يك فرقه تماما متفاوت است. در صفوف مجاهدين از جوانان ۱۸ سال به بالا تا زنان و مردانی در سنين هفتاد سالگی حضور دارند. پيشينه شغلی اعضا از دانشجو و معلم و استاد دانشگاه گرفته تا مهندس، پزشك و آرشيتكت، افسران سابق ارتش، متخصصان كامپيوتر و يا كارگران و پيشه وران را دربرمی‌گيرد.
'''اعتقاد عمیق به علنیت در مجاهدین'''
مجاهدين به شفافيت و علنيت اعتقاد دارند. اين سازمان به رغم اين كه با فعال‌ترين دولت حامی تروريسم در جهان می‌جنگد که صدها تن از فعالان مقاومت را در حملات تروريستی در خارج ايران كشته يا مجروح كرده است، به رغم ريسک‌های امنيتی و برخلاف سنت رايج در ميان سازمان‌های درگير در يک جنگ آزادي‌بخش، همواره اسامی مسئولان خود را اعلام كرده است. رسانه‌های مقاومت روزانه گزارش‌های مبسوطی از فعاليت‌های مقاومت و سازمان مجاهدين در اختيار افكار عمومی ايران قرار می‌دهند. سازمان مجاهدین همواره سياست‌هايش را به صورت اعلام شده و كاملا علنی پيش برده است. مجاهدین طی ساليان گذشته در برابر هرگونه اتهام و برچسبی، ولو اين كه ساخته و پرداخته جمهوری اسلامی باشند، با صدور اطلاعيه و موضع‌گيری علنی و شفاف، واقعيت را به افكار عمومي ايران وجهان عرضه كرده‌اند. مجاهدین همواره برنامه‌های سياسی و باورهای عقيدتی و خطوط استراتژیکی خود را در جزئيات منتشر كرده‌اند. 
'''موقعیت زنان در مجاهدین خلق'''
  درحالی كه جامعه شناسان يكی از ویژگی‌های مشترک در ميان فرقه‌ها را القای افكار زن ستيزانه و زير پا گذاشتن حقوق زنان می‌دانند، مجاهدين و مقاومت ايران از نظر كميت و كيفيت شركت زنان در اين جنبش نه تنها در خاورميانه بلكه در جهان در موقعيت منحصر به فردی قرار دارند. زنان در تمامی سطوح مقاومت، از جمله در رهبری آن حضور دارند و بيش از نيمی از اعضای پارلمان درتبعيد (شورای ملی مقاومت ايران) را زنان تشكيل می‌دهند. این ویژگی در مجاهدین در برابر  رژيم ولایت فقیه که زن ستيزی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن است قرار دارد.
'''مجاهدین تحصیل کرده ترین حنبش آزادی‌بخش'''
به گواهی خبرنگاران بين المللی و ديپلمات‌ها و نمايندگان ملل متحد كه از قرارگاه‌های مجاهدين در عراق بازديد كرده اند، اعضای اين جنبش اساسا از فارغ التحصيلان دانشگاه‌ها (كه بسياری از آنها در دانشگاه‌های غربی تحصيل كرده‌اند) و روشنفكران تشكيل شده‌اند. روشنفكرانی كه برای آزادی ميهن‌شان از  استبداد مذهبی حاكم به جنبش مقاومت پيوسته‌اند.     
'''عضویت داوطلبانه در مجاهدین'''
تحمیل و اجبار از روش‌های فرقه‌ها برای عضوگیری و نگهداری اعضای‌شان است. در مورد مجاهدین بعد از چهار دهه سرکوب خونین و فتوای خمینی بر مباح بودن جان و مال و ناموس آنها و اعدام ۱۲۰هزار تن از اعضا و هواداران‌شان، هیچ کس در ایران از بهای سنگین عضویت و هواداری مجاهدین بی‌اطلاع نیست. کسانی که با گذشتن از جان خود به مجاهدین می‌پیوندند برای آزادی ایران و سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی، داوطلبانه این هدف را انتخاب می‌کنند. دموکراسی حاکم بر مناسبات مجاهدین خلق ناشی از این واقعیت است که اعضای مجاهدین چه در داخل ایران و چه در سراسر دنیا همگی کاملا داوطلبانه به مبارزه علیه استبداد مذهبی ولایت فقیه پیوسته‌اند.                                   
==== نظر آلن ویوین متخصص امور سکت درباره مجاهدین خلق ====
آلن ویوین وزیر مشاور پیشین و متخصص امور سکت‌ها در فرانسه در مقاله‌ای با عنوان «ایران: پیدا کنیم سکت را» توضیح می‌دهد که چرا مجاهدین خلق یک سکت نیستند. او  می‌گوید مجاهدین همیشه به مسئولیت خود برای وضع و ارتقاء قوانین مبتتی بر بیانیه جهانی حقوق بشر تاکید کرده‌اند. به عقیده آلن ویوین هر جنبش سکتاریستی بر یک رهبر کاریسماتیک متکی است که اوتوریته‌ی تام و تمام خود را بر پیروان فرقه اعمال می‌کند و خود را به یک رسالت الهی منتسب می‌کند اما مسعود رجوی به عنوان کسی که جنگ با رژیم ولایت فقیه را رهبری می‌کند، هیچ گاه خود را منتسب به عنصر الوهیت نمی‌داند و هرگز با صدور فرمان، بر تغییر ناپذیر بودن خود پا فشاری نکرده است. همچنین مریم رجوی، رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران همیشه بر اصول لائیسیته تاکید دارد.
آلن ویوین می‌گوید، رژیم ایران چون دلیلی برای برچسب سکت پیدا نمی‌کند، می‌گوید سازمان مجاهدین سکت است،چون مریم رجوی جانشین همسرش شده است. منظورآنها این است که در رهبری جنبش مقاومت ایران پیوندهای خانوادگی حاکم است. که در جواب باید گفت با چه استدلالی می‌توان فردی را به دلیل قرابت یا خویشاوندی با کسی که مسئولیتی در قدرت داشته از حق اعمال مسئولیت سیاسی محروم کرد. دلبستگی عمیق اعضا و هواداران سازمان مجاهدین به مریم رجوی امری آشکار است اما او سخنان پیامبرگونه که تنها در جهت اقناع پیروان باشد بر زبان نرانده است و هیچ دادگاه مقدسی جهت بیرون راندن افراد مرتد در اختیار ندارد.
سازمان مجاهدین درست برعکس سکت‌ها که تا حد امکان از تدوین یک اساس‌نامه دموکراتیک پرهیز دارند، دارای یک اساس‌نامه مدون و اعلام شده است. سازمان مزبور به رغم تهدیداتی که از سوی مقامات تهران متوجه آن بوده همواره و به طور منظم کنگره‌های دو سال یک بار خود را، با حضور مطبوعات و مهمانان دیگر، مانند هر تشکل سیاسی متعارف، برگذار کرده است. دبیران کل آن مرتبا تغییر کرده و شش بار زنان به این مسئولیت محوری دست یافته‌اند. به نظر نمی‌رسد که تصمیمات متخذه از سوی سازمان، بیرون از رهبری جمعی آن گرفته شده یا این که خانم رئیس جنبش یک قدرت انحصاری را دراین رهبری اعمال کند.
آلن ویوین می‌گوید، جمهوری اسلامی تبلیغ می‌کند که سازمان مجاهدین خلق افراد خود را مغز شویی می‌کند. شهادت قابل بررسی تمام کسانی که در شهرک اوور- سور-اواز با مجاهدین تبعیدی آشنا شده‌اند، آنان را فعالین سیاسی کلاسیک معرفی می کند، زنان و مردانی که مانند بسیاری زنان و مردان دیگر در صدد پیروز کردن آرمان خود هستند.
اتهام دیگری که به مجاهدین می‌زنند این است که  مقاومت ایران در سراسر جهان از جنبش های مسلحانه دشمن اسلام حمایت می کند؟ اما کسی نمی تواند حتی یکی از این جنبش ها را نام ببرد. یا اینکه می‌گویند سازمان مجاهدین خلق مداخلات خارجی در داخل ایران را تشویق می کند؟ تا به امروز هیچ مدرکی دراین باره ارائه نشده است. برعکس، سازمان مجاهدین اغلب یادآور شده که با «گزینه های نظامی» که برخی‌ها جهت سرنگونی دولت ملایان از خارج تجویز می کنند، موافق نیست. مجاهدین آن قدر درایران هوادار دارند که دلیلی ندارد علاقه‌ای به یک جنگ رهائی بخش از خارج که هزینه انسانی آن را می‌دانند داشته باشند چه برسد به این که آن را تسهیل کنند.
آلن ویوین در پایان مقاله خود تاکید می‌کند، این که مکرر در مکرر از سازمان مجاهدین خلق بخواهیم خصلت غیر سکت گرایانه فعالیت‌های خود علیه سیستم ملایان را اثبات کند به مثابه کمک به ادامه و بقای دیکتاتوری ولایت فقیه است است<ref>مقاله ایران: پیدا کنیم سکت را - نوشته آلن ویوین متخصص امور سکتها </ref>
=== حجاب اجباری ===
=== حجاب اجباری ===
https://t.me/freeiran9july/350
https://t.me/freeiran9july/350
۲٬۳۹۰

ویرایش