۹٬۹۱۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۸۲: | خط ۸۲: | ||
| content5 = | | content5 = | ||
}} | }} | ||
'''شیطان سازی''' اپوزیسیون در جمهوری اسلامی، یکی از اهرمهای اصلی جنگ سیاسی برای نامشروع کردن هر گونه مخالفت با حاکمیت مطلق و سرکوبگرانه ولایتفقیه و مشروع کردن سرکوب هر نوعی از اعتراض و مطالبهی مشروع است. | '''شیطان سازی''' اپوزیسیون در جمهوری اسلامی، یکی از اهرمهای اصلی جنگ سیاسی برای نامشروع کردن هر گونه مخالفت با حاکمیت مطلق و سرکوبگرانه [[ولایتفقیه در ایران|ولایتفقیه]] و مشروع کردن سرکوب هر نوعی از اعتراض و مطالبهی مشروع است. | ||
جمهوریاسلامی ایران برای حذف و سرکوب هر خواستهای از طرف مخالفان، آنها را با القاب مذهبی مختلفی مانند یاغی، باغی ، کافر، مرتد، ملحد و منافق نامیده و با حذف فیزیکی از دور خارج میکند. | جمهوریاسلامی ایران برای حذف و سرکوب هر خواستهای از طرف مخالفان، آنها را با القاب مذهبی مختلفی مانند یاغی، باغی ، کافر، مرتد، ملحد و منافق نامیده و با حذف فیزیکی از دور خارج میکند. | ||
خمینی از فردای پیروزی انقلاب، به هیچ قرارداد و یا تعهدی پایبند نبود و به الزامات قراردادهای اجتماعی گردن نمیگذاشت، ولایتفقیه این اصل بدیهی را رد میکرد که مشروعیت حکومت ناشی از تعهداتی است که در برابر مردم قبول کرده و نمی تواند یکسویه آنها را نادیده بگیرد. | [[روحالله خمینی|خمینی]] از فردای پیروزی انقلاب، به هیچ قرارداد و یا تعهدی پایبند نبود و به الزامات قراردادهای اجتماعی گردن نمیگذاشت، ولایتفقیه این اصل بدیهی را رد میکرد که مشروعیت حکومت ناشی از تعهداتی است که در برابر مردم قبول کرده و نمی تواند یکسویه آنها را نادیده بگیرد. | ||
قرارداد اجتماعی - برخلاف احکام فقهی که نیازی به موافقت مقلد ندارد- دو سویه است در قرارداد اجتماعی، مردم از فقیه تقلید نکردهاند. خمینی خود را ملزم به رعایت این قوانین نمیدانست. نقطهی کانونی استبداد در نظریهی ولایتفقیه همینجا است، خمینی قرار خود با مردم را مانند فتوایش میدانست که هر لحظه میتواند تغییر دهد و فردا نیز چیز دیگری بگوید. مردم و اراده آنان محلی از اعراب ندارند و هر نظر مخالفی تکفیر خواهد شد. | قرارداد اجتماعی - برخلاف احکام فقهی که نیازی به موافقت مقلد ندارد- دو سویه است در قرارداد اجتماعی، مردم از فقیه تقلید نکردهاند. خمینی خود را ملزم به رعایت این قوانین نمیدانست. نقطهی کانونی استبداد در نظریهی ولایتفقیه همینجا است، خمینی قرار خود با مردم را مانند فتوایش میدانست که هر لحظه میتواند تغییر دهد و فردا نیز چیز دیگری بگوید. مردم و اراده آنان محلی از اعراب ندارند و هر نظر مخالفی تکفیر خواهد شد. | ||
خط ۱۴۴: | خط ۱۴۴: | ||
=== مک کارتیزم === | === مک کارتیزم === | ||
در اواخر دهه ١٣٢٠ و اوايل ١٣٣٠، آمريكا با مككارتيسم مواجه بود. در يك | در اواخر دهه ١٣٢٠ و اوايل ١٣٣٠، آمريكا با مككارتيسم مواجه بود. در يك جلسهی كلوپ زنان جمهوریخواه، مككارتی در حالی كه يك دسته كاغذ را در دستانش نشان میداد، فرياد زد: در اینجا من يك ليست ٢٠٥ نفره دارم، اسامی اعضای حزب كمونيست كه در اختيار وزير خارجه قرار گرفته است ولی كماكان در وزارتخارجه كار میكنند و سياست تعيين مینمايند. روز بعد وی ادعا كرد كه نام ٥٧ كمونيست را كه در وزارتخارجه كار می كنند در اختيار دارد . چندی بعد وی در سنا حاضر شد درحالی كه نسخههايی از حدود صد پروندهی محرمانهی وزارت خارجه را در دست داشت . اين نسخهها مربوط به سه سال قبل بودند و اكثر آن افراد، ديگر با وزارتخارجه كار نمیكردند. ولی مككارتی در حالی كه از روی آنها میخواند، چيزهايی از خودش اضافه میكرد يا در متن تغيير میداد. به عنوان مثال: در توصيف يك نفر كه در پروندهاش عبارت «كمونيست فعال» ذكر شده بود، را به «با تمايلات كمونيستی» تغيير داد. | ||
بر اثر تبليغات و جو سازیهاي ايجاد شده عليه وزارتخارجه، اين وزارتخانه با صدور بخشنامههايی به جمعآوری كتابهای كسانی كه اتهام «كمونيست بودن» را داشتند، از كتابخانهها پرداخت و اين، شامل بخشی از كتابهای توماس جفرسون، نويسندهی بيانيهی استقلال آمريكا نيز میشد.<ref>[https://www.mashreghnews.ir/news/177192/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D9%BE%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D8%A8%D8%B4-%D9%85%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9% سایت مشرق نیوز، آشنایی با جنبش مککارتیسم]</ref> | |||
=== فیک نیوز === | === فیک نیوز === | ||
[[پرونده:فیک نیوز.JPG|جایگزین=فیک نیوز در جمهوری اسلامی|بندانگشتی|فیک نیوز در جمهوری اسلامی]] | |||
نحوهی تولید و نشر فیک نیوز یا اخبار جعلی چگونه است. اخبار جعلی به حقیقت اهمیت میدهند فقط تا آن اندازه که بتوانند ما را از آن منحرف کرده و بر باورها و رفتارهای ما تأثیر بگذارند. | نحوهی تولید و نشر فیک نیوز یا اخبار جعلی چگونه است. اخبار جعلی به حقیقت اهمیت میدهند فقط تا آن اندازه که بتوانند ما را از آن منحرف کرده و بر باورها و رفتارهای ما تأثیر بگذارند. | ||
خط ۱۷۸: | خط ۱۸۱: | ||
== شیطان سازی علیه مجاهدین خلق == | == شیطان سازی علیه مجاهدین خلق == | ||
=== پیشینه تکفیر در ایران پس از انقلاب === | === پیشینه تکفیر در ایران پس از انقلاب === | ||
<blockquote>روحالله خمینی حکومتش را، حکومت اسلام می دانست و به همین دلیل هرگونه مخالفت با آن را نیز مخالفت با اسلام تلقی میکرد. در شهریور سال ۱۳۵۸ گفت: «آنهایی که در مقابل حکومت طاغوت که جمهوری اسلام به همت مسلمین برپا شد، و [اینها] رأی ندادند بر جمهوری اسلام و همان طاغوت را خواستند، رأی به جمهوری اسلامی ندادند یعنی ما طاغوت میخواهیم، اینها منافق هستند، اینها مسْلم نیستند، مسْلم باید به جمهوری اسلام رأی بدهد؛ مسْلم باید حکومت عدل اسلامی را بپذیرد. آنهایی که تحریم کردند رأی دادن بر جمهوری اسلامی را، منافق هستند؛ مسْلم نیستند.»<ref>[https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/9/page/337 صحیفه | <blockquote>[[روحالله خمینی]] حکومتش را، حکومت اسلام می دانست و به همین دلیل هرگونه مخالفت با آن را نیز مخالفت با اسلام تلقی میکرد. در شهریور سال ۱۳۵۸ گفت: «آنهایی که در مقابل حکومت طاغوت که جمهوری اسلام به همت مسلمین برپا شد، و [اینها] رأی ندادند بر جمهوری اسلام و همان طاغوت را خواستند، رأی به جمهوری اسلامی ندادند یعنی ما طاغوت میخواهیم، اینها منافق هستند، اینها مسْلم نیستند، مسْلم باید به جمهوری اسلام رأی بدهد؛ مسْلم باید حکومت عدل اسلامی را بپذیرد. آنهایی که تحریم کردند رأی دادن بر جمهوری اسلامی را، منافق هستند؛ مسْلم نیستند.»<ref>[https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/9/page/337 صحیفه خمینی جلد ۹ صفحه ۳۳۷]</ref></blockquote><blockquote>در آذرماه همان سال نیز گفت: «قیام بر ضد حکومت اسلام، خلاف ضروری اسلام است. خلاف اسلام است بالضروره. حکومت الآن حکومت اسلامی است. قیام کردن برخلاف حکومت اسلامی، جزایش جزای بزرگی است. این را نمیشود بگوییم که یک ملا عقیدهاش این است که باید برخلاف حکومت اسلامی قیام کرد. همچو چیزی محال است، که یک ملایی بگوید؛ یک ملایی عقیده داشته باشد به این معنا که برخلاف اسلام باید عمل کرد؛ باید شکست اسلام را. اینها نسبت میدهند به بعضی از مراجع این مسائل را. دروغ است این حرفها. هرگز نخواهند گفت. قیام بر ضد حکومت اسلامی در حکم کفر است. بالاتر از همه معاصی است. همان بود که معاویه قیام میکرد، حضرت امیر قتلش را واجب میدانست. قیام بر ضد حکومت اسلامی یک چیز آسانی نیست.»<ref>[https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/11/page/202 صحیفه خمینی جلد ۱۱ صفحه ۲۰۲]</ref></blockquote><blockquote>او تنها چند ماه بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ گفت: «و اما اشتباهی که ما کردیم این بود که به طور انقلابی عمل نکردیم [...] اگر ما از اول که رژیم فاسد را شکستیم و این سد بسیار فاسد را خراب کردیم، به طور انقلابی عمل کرده بودیم، قلم تمام مطبوعات را شکسته بودیم و تمام مجلات فاسد و مطبوعات فاسد را تعطیل کرده بودیم، و رؤسای آنها را به محاکمه کشیده بودیم و حزبهای فاسد را ممنوع اعلام کرده بودیم، و رؤسای آنها را به سزای خودشان رسانده بودیم، و چوبههای دار را در میدانهای بزرگ برپا کرده بودیم و مفسدین و فاسدین را درو کرده بودیم، این زحمتها پیش نمیآمد.»<ref>[https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/9/page/282 صحیفه خمینی جلد ۹ صفحه ۲۸۲]</ref></blockquote><blockquote>خمینی در جای دیگر و در مرداد ماه سال ۱۳۵۸ اعلام کرد: «اگر ما الآن ديگر انقلابى رفتار كنيم، نمى توانند بگويند كه شما آزادى نداديد. ما آزادى داديم، سوء استفاده شد و ديگر آزادى نخواهيم داد.» در آن ایام او بارها تکرار کرد که «ما آزادى دادیم و شما نگذاشتید این آزادى باقى بماند، حالا که این طور شد، ما انقلابى با شما رفتار مىکنیم.»<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Text/5774/1/42 صحیفه نور جلد ۸ صفحه ۲۴۲]</ref></blockquote><blockquote>او گفت، «ما آزادی دادیم» در حالی که چند ماه قبل شاه را به دلیل گفتن همین کلمات محکوم کرده بود. خمینی در پاسخ به شاه گفته بود: «اين چه آزادى است كه اعطا فرمودهاند آزادى را؟! مگر آزادى اعطا شدنى است؟! خود اين كلمه جرم است. كلمه اينكه «اعطا كرديم آزادى را» اين جرم است. آزادى مال مردم هست، قانون آزادى داده، خدا آزادى داده به مردم، اسلام آزادى داده، قانون اساسى آزادى داده به مردم. «اعطا كرديم» چه غلطى است؟ به تو چه كه اعطا بكنى؟ تو چه كاره هستى اصلن؟»<ref>[https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/3/page/406 صحیفه خمینی جلد ۳ صفحه ۴۰۶]</ref></blockquote> | ||
کمپین شیطانسازی اپوزیسیون و بطور خاص سازمان مجاهدین خلق ایران توسط جمهوریاسلامی به اندازه عمر جریان شکنجه و اعدام آنها طول دارد. شیطانسازی مکمل سرکوبی است که بهطور مستمر توسط جمهوریاسلامی علیه مخالفان خود اعمال کرده است و نتیجه آن حذف هزاران هزار مخالف سیاسی بوسیله ترور، شکنجه و اعدام بوده است. | کمپین شیطانسازی اپوزیسیون و بطور خاص سازمان مجاهدین خلق ایران توسط جمهوریاسلامی به اندازه عمر جریان شکنجه و اعدام آنها طول دارد. شیطانسازی مکمل سرکوبی است که بهطور مستمر توسط جمهوریاسلامی علیه مخالفان خود اعمال کرده است و نتیجه آن حذف هزاران هزار مخالف سیاسی بوسیله ترور، شکنجه و اعدام بوده است. | ||
خط ۱۸۶: | خط ۱۸۹: | ||
موضوع اصلی شیطانسازی این است که اپوزیسیون به صورت یک سکت جنایتپیشه و تروریست معرفی شود که اعضای خود، مخالفان خود، مسلمانان، مسیحیان، کردها، و ... را ترور میکند. با شیطان سازی حکومت ایران تلاش میکند توجه جهان را از تمرکز بر نسلکشی و جنایت علیه بشریت که خود مرتکب میشوند برداشته و آن را روی اپوزیسیون برگردانند. | موضوع اصلی شیطانسازی این است که اپوزیسیون به صورت یک سکت جنایتپیشه و تروریست معرفی شود که اعضای خود، مخالفان خود، مسلمانان، مسیحیان، کردها، و ... را ترور میکند. با شیطان سازی حکومت ایران تلاش میکند توجه جهان را از تمرکز بر نسلکشی و جنایت علیه بشریت که خود مرتکب میشوند برداشته و آن را روی اپوزیسیون برگردانند. | ||
به این منظور آنها بودجه هنگفتی صرف میکنند، بخش مهمی از سرویسهای اطلاعاتی را به این کار اختصاص دادهاند و حتی به توطئههای جنایتکارانه دست میزنند. | به این منظور آنها بودجه هنگفتی صرف میکنند، بخش مهمی از سرویسهای اطلاعاتی را به این کار اختصاص دادهاند و حتی به توطئههای جنایتکارانه دست میزنند. | ||
خط ۱۹۴: | خط ۱۹۷: | ||
اصطلاح ستون پنجم برای اولین بار در جریان جنگ های داخلی اسپانیا (۱۹۳۶-۱۹۳۹) به کار گرفته شد و سپس وارد ادبیات سیاسی در اکثر کشورها گردید. | اصطلاح ستون پنجم برای اولین بار در جریان جنگ های داخلی اسپانیا (۱۹۳۶-۱۹۳۹) به کار گرفته شد و سپس وارد ادبیات سیاسی در اکثر کشورها گردید. | ||
هنگامیکه ژنرال امیلیومولا یکی از سرکردگان ارتش فرانکو با افراد خود به سوی مادرید پایتخت اسپانیا پیشروی میکرد برای مسوولین حکومتی در شهر مادرید پیغام فرستاده گفته | هنگامیکه ژنرال امیلیومولا یکی از سرکردگان ارتش فرانکو با افراد خود به سوی مادرید پایتخت اسپانیا پیشروی میکرد. برای مسوولین حکومتی در شهر مادرید پیغام فرستاده گفته بود، من با چهار ستون نظامی از شرق و غرب و شمال و جنوب به سوی پایتخت میآیم ولی شما فقط روی این چهار ستون حساب نکنید بلکه ستون پنجمی هم داریم که در مادرید و حتی در میان جمع شما رهبران حکومت اسپانیا حضور دارند که دانسته یا ندانسته برای ما فعالیت میکنند. | ||
شاید از نظر فکری هم با ما موافق نباشند ولی چون با عقیده و نظریه شما صددرصد مخالف هستند بنابراین اعمالشان غیرمستقیم به نفع ما تمام میشود. اگر از چهار ستون اعزامی نگرانی ندارید از این ستون پنجم بترسید که در تمام امور و شوون شما نفوذ دارند و راه ورود چهار ستون دیگر ما را به آسانی به داخل شهر هموار میکنند. از آن پس اصطلاح ستون پنجم به کسانی اطلاق گردید که بهعنوان جاسوس و عوامل مخفی در یک دولت و یا سازمان برای دولت متبوع خود کار میکنند.<ref>[https://iranrepublicblog.wordpress.com/2017/08/05/%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85/ سایت جمهوری ایران]</ref> | شاید از نظر فکری هم با ما موافق نباشند ولی چون با عقیده و نظریه شما صددرصد مخالف هستند بنابراین اعمالشان غیرمستقیم به نفع ما تمام میشود. اگر از چهار ستون اعزامی نگرانی ندارید از این ستون پنجم بترسید که در تمام امور و شوون شما نفوذ دارند و راه ورود چهار ستون دیگر ما را به آسانی به داخل شهر هموار میکنند. از آن پس اصطلاح ستون پنجم به کسانی اطلاق گردید که بهعنوان جاسوس و عوامل مخفی در یک دولت و یا سازمان برای دولت متبوع خود کار میکنند.<ref>[https://iranrepublicblog.wordpress.com/2017/08/05/%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85/ سایت جمهوری ایران]</ref> | ||
==== مجاهدین و اتهام ستون پنجم ==== | ==== مجاهدین و اتهام ستون پنجم ==== | ||
در سال ۱۳۶۵ پس از سفر علیرضا معیری به فرانسه و تقاضای استرداد مسعود رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق، این سازمان برای ادامه مبارزه پس از قرارداد صلح با نایب نخستوزیر وقت عراق طارق عزیز به عراق منتقل شد. و به تشکیل ارتش آزادیبخش ملی ایران اقدام کرد. به دنبال این اقدام جمهوری اسلامی در برنامههای تبلیغاتی خود وابستگی سازمان مجاهدین خلق ایران به حکومت عراق و ستون پنجم بودن آن را | در سال ۱۳۶۵ پس از سفر علیرضا معیری به فرانسه و تقاضای استرداد مسعود رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق، این سازمان برای ادامه مبارزه پس از قرارداد صلح با نایب نخستوزیر وقت عراق طارق عزیز به عراق منتقل شد. و به تشکیل ارتش آزادیبخش ملی ایران اقدام کرد. به دنبال این اقدام جمهوری اسلامی در برنامههای تبلیغاتی خود وابستگی سازمان مجاهدین خلق ایران به حکومت عراق و ستون پنجم بودن آن را در دستور کار خود قرار داد. <blockquote>رهبر مجاهدین خلق ''مسعود رجوی قبل از ترک فرانسه و رفتن به عراق (خرداد۶۵)'' مطالبی را عنوان کرد که بخشی از آن چنین است:</blockquote><blockquote>''خطاب به کلیه احزاب و شخصیتهای سیاسی''</blockquote><blockquote>''…. آقا جنگ است! یک میلیون نفر کشته و مجروح و معلول شدهاند!''</blockquote><blockquote>''می فهمید یا نه؟''</blockquote><blockquote>''خانوادهای نیست که عزادار نباشد.''</blockquote><blockquote>''می فهمید یا نه؟''</blockquote><blockquote>''در هیچ مقطع تاریخ، فحشا اینقدر گسترش نیافته.''</blockquote><blockquote>''می فهمید یا نه؟''</blockquote><blockquote>''یک جو غیرت دارید یا نه؟''</blockquote><blockquote>… اجازه بدید قبل از تودیع در آخرین صحبتهایم به شما بگویم که باید جلوی همه، این سوال را بگذارید که: چه هستی؟ و چه میکنی؟ ادعا موقوف!</blockquote><blockquote>خمینی یک هیولای واقعی است. آنجاست، برو بجنگ! و الا خیلی بیغیرتی!».<ref>[https://www.iran-efshagari.com/%d9%85%d8%ac%d8%a7%d9%87%d8%af%db%8c%d9%86-%d8%ae%d9%84%d9%82%d8%8c-%d9%85%db%8c%d9%87%d9%86%e2%80%8c%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d9%88%d8%a7%d9%82%d8%b9%db%8c-%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa/ سایت ایران افشاگر، مجاهدین خلق، میهن پرستان واقعی]</ref></blockquote> | ||
=== شکنجه اعضاء === | === شکنجه اعضاء === | ||
جمهوری اسلامی همواره کوشیده است که واقعیت شکنجه و سرکوبی را که در سراسر دوران حاکمیت خود اعمال کرده است انکار کند و آن را به نیروهای مخالف خود نسبت دهد، واقعیت این است که نه مجاهدین کسی را دردرون مناسبات خود زندانی کرده و نه کسی را اعدام | جمهوری اسلامی همواره کوشیده است که واقعیت شکنجه و سرکوبی را که در سراسر دوران حاکمیت خود اعمال کرده است انکار کند و آن را به نیروهای مخالف خود نسبت دهد، واقعیت این است که نه مجاهدین کسی را دردرون مناسبات خود زندانی کرده و نه کسی را اعدام کردهاند. حتی یک مورد از پاسداران و نفوذیهای وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران که گاه چند تن از مجاهدین را به قتل رسانده و سپس توسط مجاهدین بازداشت شدند، اعدام نشدهاند. | ||
گزارشهای مفصل مدیریت ضداطلاعات | گزارشهای مفصل مدیریت ضداطلاعات ارتش آزادیبخش ملی ایران از ۷۰ عامل نفوذی جمهوریاسلامی نام بردهاند و همچنین اسامی ۲۳ تن از مجاهدین را که به دست آنان جان باختهاند درج کردهاند. این اطلاعیهها همچنین تصریح میکنند که صدها تن دیگر از مجاهدین و هوادارانشان در داخل ایران براثرکارهای این نفوذیها دستگیر یا اعدام شدهاند. برخی از این نفوذیها به گفته خودشان در شکنجه مجاهدین شرکت داشتهاند و برخی درعملیات تروریستی علیه مجاهدین در کشورهای دیگر شرکت نموده بودند که اسناد آن تماما نزد سازمان مجاهدین خلق ایران موجود است. تردیدی نیست که هر دادگاه عادلانهیی در هر کجای جهان این جاسوسان و تروریستها را مشمول مجازات سنگین مینمود. اما مأموران فوق، پس از خاتمه تحقیقات اخراج و از هر طریقی که به ارتش آزادیبخش ملی آمده بودند بازگردانده شدند.<ref>نشریه مجاهد، شماره ۳۸۰ مورخ ۱۱ اسفند ۱۳۷۶ و مجاهد شماره ۵۹۲ به تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۸۱</ref> | ||
=== انفجار حرم امام رضا === | === انفجار حرم امام رضا === | ||
۳۰ خرداد ۱۳۷۳، ۲۶عزادار | ۳۰ خرداد ۱۳۷۳، ۲۶عزادار بیگناه حاضر در آرامگاه امام هشتم شیعیان در مشهد در اثر انفجار بمبی که مأموران وزارت اطلاعات کار گذاشته بودند کشته شدند. ابتدا ۳ عضو سازمان مجاهدین به عنوان عاملان انفجار معرفی شدند اما بعد از افشای نام برخی از دستاندرکاران قتلهای حکومتی در سال ۱۳۷۷، مشخص شد که این انفجار را هم معاونت امنیت وزارت اطلاعات ترتیب داده است.<blockquote>عمادالدین باقی عضو سابق سپاه پاسداران و محقق «موسسه تنظیم و نشر آثار خمینی» در مقالاتی که در روزنامهها انتشار داد و در کتاب «تراژدی دموكراسی در ایران» نیز به موضوع انفجار در حرم امام رضا پرداخته و با ذکر جزئیاتی پرده از توطئهی وزارت اطلاعات برداشت. وی مینویسد:</blockquote><blockquote>«با توجه به فرضیه قریب به واقع زندانی بودن «مهدی نحوی» میتوان گفت كه وی در طی این مدت تحت فشار و شكنجه برای اعتراف به انفجار حرم امام رضا قرار گرفته است. بدیهی است فردی كه روح او از ماجرا بیاطلاع بوده به آسانی تن به چنین اعترافی نمیدهد، به ویژه اگر عرق مذهبی داشته باشد و از طرف دیگر میداند با چنین اعترافی حكم مرگ خویش را امضا خواهد كرد. سرانجام پس از ناامید شدن از كسب اعتراف باید سناریو را به گونهای دیگر اجرا كرد. مهدی نحوی با اتومبیل افراد سعید امامی به تهرانپارس در یكی از شلوغترین نقاط كه ایستگاه مسافران نیز هست، آورده میشود تا عده زیادی از مردم تهران شاهد باشند. به او یك قبضه كلت كمری خالی از فشنگ داده و جنین فریب داده میشود كه میخواهند او را فراری دهند. مهدی نحوی، جوان بیتجربهای كه گمان میكند فرشته نجات به سراغ او آمده است با خیالی خام از اتومبیل بیرون فرستاده میشود. او چونان محكومی گریزپا به سوی سرنوشتی نامعلوم –به امید رهایی و بیخبر از سناریوی طراحی شده- شتابان میدود.</blockquote><blockquote>چند لحظه بعد ماموران از اتومبیل بیرون آمده و فرمان ایست میدهند. نحوی همچنان شتابان میدود، اما گلولهها امان نمیدهند و او نقش بر زمین میشود و در حالیكه عده زیادی از مردم شاهد بودند كه او در حال فرار و ماموران در حال تعقیب بودند و به او ایست دادند اما فرد فراری كه اسلحهای هم نزد خود داشت تسلیم نشد و هدف قرار گرفت. شب همان روز در اخبار سراسری صدا و سیما گفته شد كه عده زیادی از مردم شاهد این درگیری بودهاند. ماجرا به اندازهای طبیعی بود كه هیچكس به ساختگی بودن سناریوی نحوی تردید نمیكند.»<ref>کتاب تراٰژدی دموکراسی در ایران، عماد الدین باقی صفحه</ref></blockquote> | ||
=== قتل کشیشان === | === قتل کشیشان === | ||
درسالهای ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ سه تن از رهبران مسیحی ایران، اسقف «هائیک هوسپیان مهر»، کشیش «مهدی دیباج» و اسقف «تدهیس میکائیلیان» بطرز مشکوکی به قتل رسیدند. | درسالهای ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ سه تن از رهبران مسیحی ایران، اسقف «هائیک هوسپیان مهر»، کشیش «مهدی دیباج» و اسقف «تدهیس میکائیلیان» بطرز مشکوکی به قتل رسیدند. | ||
مدتی بعد، مقامهای وزرات اطلاعات سه زن را به عنوان اعضای مجاهدین در تلویزیون ظاهر کردند. آنها | مدتی بعد، مقامهای وزرات اطلاعات سه زن را به عنوان اعضای مجاهدین در تلویزیون ظاهر کردند. آنها «اعتراف» کردند که رهبران مسیحی ایران را به دستور مجاهدین کشتهاند و اجساد آنها را قطعه قطعه کرده در فریزر خانهای جا دادهاند. جمهوری اسلامی سپس برای آنها یک دادگاه تشکیل داد. | ||
بعدها وقتی که جناحهای حکومت جمهوریاسلامی اختلافهایشان بالا گرفت، این موضوع را فاش کردند که قتل اسقفهای مسیحی به وسیله وزارت اطلاعات صورت گرفته است.<ref>[https://mohabatnews.com/?p=27011 سایت محبت نیوز ۲۲ مرداد ۱۳۹۷]</ref> | بعدها وقتی که جناحهای حکومت جمهوریاسلامی اختلافهایشان بالا گرفت، این موضوع را فاش کردند که قتل اسقفهای مسیحی به وسیله وزارت اطلاعات صورت گرفته است.<ref>[https://mohabatnews.com/?p=27011 سایت محبت نیوز ۲۲ مرداد ۱۳۹۷]</ref> | ||
خط ۲۲۱: | خط ۲۲۴: | ||
اگر روزنامههای جمهوری اسلامی، و اظهارات مقامات آن در داخل و خارج ایران را طی ۱۲ سال گذشته نگاه کنید، هزاران بار به جملاتی مشابه عبارات فوق بر میخورید. هدف جمهوریاسلامی با طرح این دعاوی دو چیز است: | اگر روزنامههای جمهوری اسلامی، و اظهارات مقامات آن در داخل و خارج ایران را طی ۱۲ سال گذشته نگاه کنید، هزاران بار به جملاتی مشابه عبارات فوق بر میخورید. هدف جمهوریاسلامی با طرح این دعاوی دو چیز است: | ||
یکی در درون جامعه ایران این طرز تفکر را القا کند که مجاهدین علیه مناسبات و ارزشهای خانوادگی هستند و چنانچه رژیم کنونی سقوط کند و کار دست این مقاومت بیفتد دست به انحلال خانوادهها خواهند زد و دیگری و مهمتر اینکه در کشورهای غربی این تلقی را ایجاد کند که مجاهدین و مقاومت ایران عناصری بیعاطفه، خشک، خشن و یک فرقه | یکی در درون جامعه ایران این طرز تفکر را القا کند که مجاهدین علیه مناسبات و ارزشهای خانوادگی هستند و چنانچه رژیم کنونی سقوط کند و کار دست این مقاومت بیفتد دست به انحلال خانوادهها خواهند زد و دیگری و مهمتر اینکه در کشورهای غربی این تلقی را ایجاد کند که مجاهدین و مقاومت ایران عناصری بیعاطفه، خشک، خشن و یک فرقه درونگرا میباشند جمهوری اسلامی تلاش میکنند اصل مبارزه و مقاومت برای آزادی را هم زیر سوال ببرد. | ||
=== سرکوب اعضاء === | === سرکوب اعضاء === | ||
یکی از مبانی استراتژی جمهوری اسلامی برای تکفیر سیاسی مجاهدین متهم کردن آنان به بدرفتاری یا شکنجه و اعدام اعضای خود از ابتدا پیروزی انقلاب | یکی از مبانی استراتژی جمهوری اسلامی برای تکفیر سیاسی مجاهدین متهم کردن آنان به بدرفتاری یا شکنجه و اعدام اعضای خود از ابتدا پیروزی انقلاب ضدسلطنتی بود. هرگاه مجاهدین به دستگیری و شکنجه و اعدام اعضای خود اشاره و شکایتی میکردند مقامات نظام اسلامی خود مجاهدین را به شکنجه اعضایش متهم میکردند. | ||
جمشید تفریشی در فصل ۲ کتاب خاطراتش مینویسد: خواجهنوری (مامور لابی جمهوریاسلامی در امریکا) گفت: «شما باید به کاپیتورن (گزارشگر ویژه وقت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران) بگویید که مخالف رژیم هستید و در زندانهای رژیم بوده اید ولی مخالف سازمان هم هستید و زمانی که نخواستید با سازمان همکاری کنید شما را زندان کردند و شکنجه روحی و روانی کردند.» وقتی به او گفتم حداقل خود ما که میدانیم سازمان نه زندانی دارد و نه کسی را شکنجه روحی و جسمی کرده، چطور میتوانیم قبول کنیم که کاپیتورن هم این را باور کند؟ | جمشید تفریشی در فصل ۲ کتاب خاطراتش مینویسد: خواجهنوری (مامور لابی جمهوریاسلامی در امریکا) گفت: «شما باید به کاپیتورن (گزارشگر ویژه وقت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران) بگویید که مخالف رژیم هستید و در زندانهای رژیم بوده اید ولی مخالف سازمان هم هستید و زمانی که نخواستید با سازمان همکاری کنید شما را زندان کردند و شکنجه روحی و روانی کردند.» وقتی به او گفتم حداقل خود ما که میدانیم سازمان نه زندانی دارد و نه کسی را شکنجه روحی و جسمی کرده، چطور میتوانیم قبول کنیم که کاپیتورن هم این را باور کند؟ | ||
تفریشی ادامه میدهد:«خواجه نوری جواب داد: «وقتی | تفریشی ادامه میدهد:«خواجه نوری جواب داد: «وقتی همه» یکصدا بگویید که سازمان زندان دارد و شما را آزار و اذیت کرده، کاپیتورن چارهای جز باور کردن ندارد. | ||
با این شهادتها ما به سه هدف نزدیک میشویم: اول این که به کاپیتورن میقبولانید که مخالفان رژیم هستید، | با این شهادتها ما به سه هدف نزدیک میشویم: اول این که به کاپیتورن میقبولانید که مخالفان رژیم هستید، |
ویرایش