۲٬۳۷۳
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴۳: | خط ۴۳: | ||
== سابقه و ریشههای بنیادگرایی اسلامی == | == سابقه و ریشههای بنیادگرایی اسلامی == | ||
برای شناخت ریشههای بنیادگرایی اسلامی و اعمالی که طایفهگری و بنیادگرایان اسلامی تحت نام اسلام انجام میدهند ضروری است که مذاهب مختلف اسلام و روند شکلگیری آنها به طور مختصر بررسی شود. پیروان دین اسلام، اساسا در ۵ مذهب رسمی دستهبندی میشوند. تاریخ بهوجود آمدن آنها به ترتیب عبارتند از: مذهب شیعه جعفری، مذهب حنفی، مذهب مالکی، مذهب شافعی و مذهب حنبلی. | برای شناخت ریشههای بنیادگرایی اسلامی و اعمالی که طایفهگری و بنیادگرایان اسلامی تحت نام اسلام انجام میدهند ضروری است که مذاهب مختلف اسلام و روند شکلگیری آنها به طور مختصر بررسی شود. پیروان دین اسلام، اساسا در ۵ مذهب رسمی دستهبندی میشوند. تاریخ بهوجود آمدن آنها به ترتیب عبارتند از: مذهب شیعه جعفری، مذهب حنفی، مذهب مالکی، مذهب شافعی و مذهب حنبلی.<ref name=":10">جزوه ریشههای بنیادگرایی اسلامی - عباس داوری</ref> | ||
=== مذهب شیعه === | === مذهب شیعه === | ||
خط ۵۸: | خط ۵۸: | ||
=== مذهب حنبلی === | === مذهب حنبلی === | ||
بنیانگذر این مذهب، احمد بن حنبل متولد ۱۶۴ هجری است و در ۲۴۱ در بغداد فوت کرد. کتاب حدیث او بهنام «مسند احمد» است. او از شاگردان و پیروان شافعی بود ولی حدیث را مقدم بر عقل میدانست. اکثریت مردم عربستان پیرو مذهب حنبلی هستند. بیروان این مذهب به تعداد کمی در عراق، یمن، سوریه و ... وجود دارند. مذهب حنبلی از نظر تعداد پیروان، کوچکترین مذهب سنی است. بعد از احمد حنبل، خلفای عباسی دیگر اجازه ندادند مذهب جدیدی از سنیها بهوجود آید. تا آنجا که به ریشه اعتقادات اسلامی، یعنی سه اصل دین برمیگردد، همه مذاهب در آن مشترک هستند. | بنیانگذر این مذهب، احمد بن حنبل متولد ۱۶۴ هجری است و در ۲۴۱ در بغداد فوت کرد. کتاب حدیث او بهنام «مسند احمد» است. او از شاگردان و پیروان شافعی بود ولی حدیث را مقدم بر عقل میدانست. اکثریت مردم عربستان پیرو مذهب حنبلی هستند. بیروان این مذهب به تعداد کمی در عراق، یمن، سوریه و ... وجود دارند. مذهب حنبلی از نظر تعداد پیروان، کوچکترین مذهب سنی است. بعد از احمد حنبل، خلفای عباسی دیگر اجازه ندادند مذهب جدیدی از سنیها بهوجود آید. تا آنجا که به ریشه اعتقادات اسلامی، یعنی سه اصل دین برمیگردد، همه مذاهب در آن مشترک هستند.<ref name=":10" /> | ||
=== پایههای نظری بنیادگرایی در مذاهب اسلامی === | === پایههای نظری بنیادگرایی در مذاهب اسلامی === | ||
خط ۶۵: | خط ۶۵: | ||
اخباریون و همچنین کسانی که بر تقدم حدیث بر عقل معتقد هستند، در استدلالهای خود میگویند فلان صحابه یا فلان خلیفه و یا فلان امان این مطلب را گفت و بنابراین باید به آن عمل کرد. یعنی آنها به حرفهایی که از این و آن نقل شده استناد میکنند و اساسا قرآن را کنار میگذارند. | اخباریون و همچنین کسانی که بر تقدم حدیث بر عقل معتقد هستند، در استدلالهای خود میگویند فلان صحابه یا فلان خلیفه و یا فلان امان این مطلب را گفت و بنابراین باید به آن عمل کرد. یعنی آنها به حرفهایی که از این و آن نقل شده استناد میکنند و اساسا قرآن را کنار میگذارند. | ||
در مذاهب سنی نیز علمایی که به تقدم عقل بر حدیث معتقد بودند، اساسا از ترقیخواهان و ضد استبداد بوده و هستند ولی آنهایی که معتقد به تقدم حدیث بر عقل بودند، اساسا بنیادگرا بوده و هستند. | در مذاهب سنی نیز علمایی که به تقدم عقل بر حدیث معتقد بودند، اساسا از ترقیخواهان و ضد استبداد بوده و هستند ولی آنهایی که معتقد به تقدم حدیث بر عقل بودند، اساسا بنیادگرا بوده و هستند.<ref name=":10" /> | ||
=== نظریه حاکم قاهر === | === نظریه حاکم قاهر === | ||
از زمانیکه حکومت عباسیان رو به ضعف نهاد (قرن چهارم هجری) و حکومتهای محلی مختلف ایجاد شد، این سؤال در بین نظریه پردازان مذهب سنی به وجود آمد که مبنای مشروعیت این حکومتها چیست؟ در نتیجه این بحثها نظریهی جدیدی بهوجود آمد که حکومت شورایی را نفی میکرد و نظریه «حاکم قاهر» را حتی اگر «فاجر» باشد، میپذیرد. البته پایه اولیه «حاکم قاهر»، به شکل دیگری درنوشتههای احمدحنیل وجود داشت. این مسئله در نظریه سلفیهای بعدی به اوج رسید. جوهر نظریه سلفیها، در مورد مشروعیت حکومت، نفی حکومت شورایی و تبلیع قدرت حاکم است. یعنی حاکم مسلمان باید قدرت داشته باشد، حتی اگر فاسق و فاجر باشد. | از زمانیکه حکومت عباسیان رو به ضعف نهاد (قرن چهارم هجری) و حکومتهای محلی مختلف ایجاد شد، این سؤال در بین نظریه پردازان مذهب سنی به وجود آمد که مبنای مشروعیت این حکومتها چیست؟ در نتیجه این بحثها نظریهی جدیدی بهوجود آمد که حکومت شورایی را نفی میکرد و نظریه «حاکم قاهر» را حتی اگر «فاجر» باشد، میپذیرد. البته پایه اولیه «حاکم قاهر»، به شکل دیگری درنوشتههای احمدحنیل وجود داشت. این مسئله در نظریه سلفیهای بعدی به اوج رسید. جوهر نظریه سلفیها، در مورد مشروعیت حکومت، نفی حکومت شورایی و تبلیع قدرت حاکم است. یعنی حاکم مسلمان باید قدرت داشته باشد، حتی اگر فاسق و فاجر باشد.<ref name=":10" /> | ||
=== سلفیه === | === سلفیه === | ||
سلفیگری یا سلفیه نام فرقهای است که خود را پیرو «سلف صالح» میدانند. منظور از سلف صالح پیامبر و صحابه (کسانی که پیامبر را دیدهاند)، تابعین (کسانی که صحابه پیامبر اسلام را دیدهاند و دین اسلام را از آنان گرفتهاند) و تابع تابعین (کسانی که صحابه را ندیدهاند و دین اسلام را از تابعین گرفتهاند) است.<blockquote>مکتب سلفیه از آغاز قرن چهاردهم هجری بر سر زبانها افتاد.<ref name=":2">[[سلفی کسیت و جه میگوید؟]] - سایت مشرق </ref> پیروان سلفیه خود را پیرو مکتب «اهل حدیث» میدانند که توسط «احمد بن حنبل» پایهگذاری شد. مهمترین نظریهپرداز سلفیه و از پرکارترین عالمان در این زمینه، احمد بن الحلیم معروف به ابن تیمیه متولد ۶۶۱ هجری در حران و درگذشته ۷۲۸ هجری در دمشق است. او پس از نشستن درکرسی تدریس و استفتاء به جای پدرش، عقایدی در مسائل توحیدی و جانبداری از اهل حدیث و پیروی از سلف و مخالفت با سایر گروههای فکری و فرقههای کلامی و فقهی بیان کرد.<ref name=":2" /> ابن تیمیه درباره حکومت نظریهی جدیدی داد. او به اینکه حکومت با بیعت روی کار آمده یا از طریق شورا بوده یا با رضایت مردم یا با زور روی کار آمده است کاری نداشت. در کتاب «السیاسة الشرعیة» میگوید: «در فرماندهی جنگ، فرد قوی و شجاع حتی اگر فاجر باشد بر فرد ضعیف حتی اگر امانندار باشد مقدم است.» ابن تیمیه در کتاب «فتواهای ابن تیمیه» مینویسد: «شریعت آنچه را که واجب کرده، بر حسب امکان است. در عبادات و معاملات بر حسب امکان شرط میکند. بنابراین مجاز است که دستود ولی امر (حاکم) - حتی با وجود داشتن فجور - اجرا شود، هرچند ترجیح این است که حتیالامکان عادل و بدون مفسده باشد...کما اینکه عمربن خطاب به دلیل برتر شمردن مصلحت در کاری، کسی که فجور داشت وی را به کار میگرفت.»</blockquote> | سلفیگری یا سلفیه نام فرقهای است که خود را پیرو «سلف صالح» میدانند. منظور از سلف صالح پیامبر و صحابه (کسانی که پیامبر را دیدهاند)، تابعین (کسانی که صحابه پیامبر اسلام را دیدهاند و دین اسلام را از آنان گرفتهاند) و تابع تابعین (کسانی که صحابه را ندیدهاند و دین اسلام را از تابعین گرفتهاند) است.<blockquote>مکتب سلفیه از آغاز قرن چهاردهم هجری بر سر زبانها افتاد.<ref name=":2">[[سلفی کسیت و جه میگوید؟]] - سایت مشرق </ref> پیروان سلفیه خود را پیرو مکتب «اهل حدیث» میدانند که توسط «احمد بن حنبل» پایهگذاری شد. مهمترین نظریهپرداز سلفیه و از پرکارترین عالمان در این زمینه، احمد بن الحلیم معروف به ابن تیمیه متولد ۶۶۱ هجری در حران و درگذشته ۷۲۸ هجری در دمشق است. او پس از نشستن درکرسی تدریس و استفتاء به جای پدرش، عقایدی در مسائل توحیدی و جانبداری از اهل حدیث و پیروی از سلف و مخالفت با سایر گروههای فکری و فرقههای کلامی و فقهی بیان کرد.<ref name=":2" /> ابن تیمیه درباره حکومت نظریهی جدیدی داد. او به اینکه حکومت با بیعت روی کار آمده یا از طریق شورا بوده یا با رضایت مردم یا با زور روی کار آمده است کاری نداشت. در کتاب «السیاسة الشرعیة» میگوید: «در فرماندهی جنگ، فرد قوی و شجاع حتی اگر فاجر باشد بر فرد ضعیف حتی اگر امانندار باشد مقدم است.» ابن تیمیه در کتاب «فتواهای ابن تیمیه» مینویسد: «شریعت آنچه را که واجب کرده، بر حسب امکان است. در عبادات و معاملات بر حسب امکان شرط میکند. بنابراین مجاز است که دستود ولی امر (حاکم) - حتی با وجود داشتن فجور - اجرا شود، هرچند ترجیح این است که حتیالامکان عادل و بدون مفسده باشد...کما اینکه عمربن خطاب به دلیل برتر شمردن مصلحت در کاری، کسی که فجور داشت وی را به کار میگرفت.»<ref name=":10" /></blockquote> | ||
=== تکفیر کردن سایر مسلمانان === | === تکفیر کردن سایر مسلمانان === | ||
«تکفیر» به طور سیستماتیک از سلفیه شروع شده است. البته در سایر مذاهب هم تکفیر کردن فرد یا افراد وجود داشته است. در کتاب «ادیان و مذاهب در عراق» نوشته رشید خیون آمده است، حنبلیه شیعه را به دلیل این که علی را افضل ابوبکر میدانند تکفیر کرده و همچنین جهمیه (کسانی که معتقدند قرآن مخلوق است) و معتزله و فاطمیه و اسماعیلیه را تکفیر کرده است. | «تکفیر» به طور سیستماتیک از سلفیه شروع شده است. البته در سایر مذاهب هم تکفیر کردن فرد یا افراد وجود داشته است. در کتاب «ادیان و مذاهب در عراق» نوشته رشید خیون آمده است، حنبلیه شیعه را به دلیل این که علی را افضل ابوبکر میدانند تکفیر کرده و همچنین جهمیه (کسانی که معتقدند قرآن مخلوق است) و معتزله و فاطمیه و اسماعیلیه را تکفیر کرده است.<ref name=":10" /> | ||
=== وهابیون === | === وهابیون === | ||
تا قرن ۱۲هجری، تمامی سلفیهها از ابن تیمیه پیروی میکردند. در قرن ۱۲هجری، نظریه جدیدی به نام وهابیه بهوجود آمد. بنیانگذار این تفکر محمد بن عبدالوهاب (اهل عربستان) است. او حرفهای خود را به احمد بن حنبل و ابن تیمیه مستند میکرد. جوهر نظریه وهابیون در پهنه سیاست، مربوط به حاکمیت است. این نظریه معتقد است حکومت را باید به زور | [[پرونده:محمد بن عبدالوهاب.JPG|جایگزین=محمد بن عبدالوهاب و بنیاد گرایی اسلامی|بندانگشتی|محمد بن عبدالوهاب بنیانگذار فرقه وهابی]] | ||
تا قرن ۱۲هجری، تمامی سلفیهها از ابن تیمیه پیروی میکردند. در قرن ۱۲هجری، نظریه جدیدی به نام وهابیه بهوجود آمد. بنیانگذار این تفکر محمد بن عبدالوهاب (اهل عربستان) است. او حرفهای خود را به احمد بن حنبل و ابن تیمیه مستند میکرد. جوهر نظریه وهابیون در پهنه سیاست، مربوط به حاکمیت است. این نظریه معتقد است حکومت را باید به زور سلاح به دست آورد. هر مسلمانی وظیفه دارد از حاکم قدرتمند، پیروی کند. محمد بن عبدالوهاب با محمد بن سعود درشبه جزیره عربستان، هم پیمان شد و به این وسیله، دولت سعودی اول در سال ۱۱۵۷ هجری تأسیس شد.<ref name=":10" /> | |||
== حکومت، اصلیترین هدف بنیادگرایی اسلامی == | == حکومت، اصلیترین هدف بنیادگرایی اسلامی == | ||
خط ۸۹: | خط ۹۰: | ||
== نظریه ولایت فقیه == | == نظریه ولایت فقیه == | ||
ولایت فقیه نظریهای است که خمینی آن را در کتاب حکومت اسلامی خود ارائه کرده و برای اولین بار در تاریخ شیعه با این وسعت و دامنه پرورانده است. او این کلمه را از آیهی «اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» (اطاعت کنید از خدا و رسول خدا و از صاحبان امر خودتان - آیهی ۵۹ سورهی نساء) گرفته است. او اولی الامر را معادل ولی فقیه میگیرد. | ولایت فقیه نظریهای است که خمینی آن را در کتاب حکومت اسلامی خود ارائه کرده و برای اولین بار در تاریخ شیعه با این وسعت و دامنه پرورانده است. او این کلمه را از آیهی «اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» (اطاعت کنید از خدا و رسول خدا و از صاحبان امر خودتان - آیهی ۵۹ سورهی نساء) گرفته است. او اولی الامر را معادل ولی فقیه میگیرد. | ||
[[پرونده:جلد کتاب حکومت اسلامی.JPG|جایگزین=تئوری نظریه بنیادگرایی اسلامی ولایت فقیه در کتاب حکومت اسلامی خمینی|بندانگشتی|300x300پیکسل|جلد کتاب حکومت اسلام نوشته خمینی]] | |||
در تاریخ اسلام از قدیم، نظرگاهها و برداشتها و عملکردهایی از این تفکر وجود داشته که از ابتدا هم انحرافی بوده و رهبران راستین اسلام، بهخصوص ائمه شیعه درمقابل آن ایستادند. اساس این نظرگاه انحرافی در برداشتهای «دگماتیستی» و «پراگماتیستی» از اسلام یا مخلوطی از این دو دیدگاه، تجلی پیدا میکند. | در تاریخ اسلام از قدیم، نظرگاهها و برداشتها و عملکردهایی از این تفکر وجود داشته که از ابتدا هم انحرافی بوده و رهبران راستین اسلام، بهخصوص ائمه شیعه درمقابل آن ایستادند. اساس این نظرگاه انحرافی در برداشتهای «دگماتیستی» و «پراگماتیستی» از اسلام یا مخلوطی از این دو دیدگاه، تجلی پیدا میکند.<ref name=":10" /> | ||
=== تعریف دگماتیسم و پراگماتیسم و نمونه تاریخی آن === | === تعریف دگماتیسم و پراگماتیسم و نمونه تاریخی آن === | ||
خط ۱۱۷: | خط ۱۱۸: | ||
=== زن ستیزی === | === زن ستیزی === | ||
[[پرونده:سرکوب زنان با گشت ارشاد.JPG|جایگزین=نبودن آزادی پوشش در نظریه بینادگرایی اسلامی|بندانگشتی|دستگیری زنان به بهانه بدحجابی]] | |||
زن ستیزی اساسیترین ویژگی ولایت فقیه است و ساختار آن بر حذف زن بنا شده است.<ref name=":5">اسلام دموکراتیک پاسخ بنیادگرایی خمینی - سخنرانی مریم رجوی در آبان ۱۳۷۴ درنروژ- ص۱۵</ref> | زن ستیزی اساسیترین ویژگی ولایت فقیه است و ساختار آن بر حذف زن بنا شده است.<ref name=":5">اسلام دموکراتیک پاسخ بنیادگرایی خمینی - سخنرانی مریم رجوی در آبان ۱۳۷۴ درنروژ- ص۱۵</ref> | ||
خط ۱۳۷: | خط ۱۳۹: | ||
== سرکوب در نظام ولایت فقیه == | == سرکوب در نظام ولایت فقیه == | ||
[[پرونده:سرکوب تظاهرات توسط لیاس شخصیها.JPG|جایگزین=لباس شخصیهای بینادگرای وابسته به ولی فقیه تظاهرات را سرکوب میکنند|بندانگشتی|300x300پیکسل|سرکوب تظاهرات در سال ۱۳۸۸ توسط لباس شخصیهای وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی]] | |||
تفاوت اساسی سرکوب در رژیم ولایت فقیه نسبت یه بقیه نظامهای سرکوبگر، همه جانبه بودن سرکوب در آن است. در دیکتاتوری پهلوی سرکوب سیاسی حاکم بود. در حکومت ولایت فقیه، از آنجا که توجیه سرکوب بر پایهی مذهب صورت میگیرد، سرکوب به عرصه اجتماعی و زندگی خصوصی مردم کشیده میشود و سرکوب اجتماعی زیر ساخت سرکوب سیاسی را هم تشکیل میدهد. | تفاوت اساسی سرکوب در رژیم ولایت فقیه نسبت یه بقیه نظامهای سرکوبگر، همه جانبه بودن سرکوب در آن است. در دیکتاتوری پهلوی سرکوب سیاسی حاکم بود. در حکومت ولایت فقیه، از آنجا که توجیه سرکوب بر پایهی مذهب صورت میگیرد، سرکوب به عرصه اجتماعی و زندگی خصوصی مردم کشیده میشود و سرکوب اجتماعی زیر ساخت سرکوب سیاسی را هم تشکیل میدهد. | ||
خط ۱۶۲: | خط ۱۶۵: | ||
=== ماجرای حج سال ۱۳۶۶ === | === ماجرای حج سال ۱۳۶۶ === | ||
[[پرونده:حادثه حج سال ۱۳۶۶.JPG|جایگزین=کشتار حاجیان در مکه نتیجه صدور بنیادگرایی توسط عوامل جمهوری اسلامی|بندانگشتی|جادثه حج سال ۱۳۶۶ در مکه و کشته شدن حجاج ]] | |||
در سال ۱۳۶۶ درجریان مراسم حج یک راهپیمایی به نام «برائت از مشرکین» در مکه برگزار شد. در پایان این راهپیمایی که بیشتر شرکت کنندگان در آن حجاج ایرانی بودند، تعدادی از آنان که بعدا معلوم شد افرادی از نیروهای رژیم ایران از جمله محسن میردامادی هم جزو آنان بود، قصد داشتند مسیر این راهپیمایی را به سمت مسجدالحرام منحرف بکنند و با دسترسی به بلندگوی حرم، شعار مرگ بر آمریکا بدهند. پلیس عربستان از این ماجرا آگاه میشود و در صدد ممانعت از این کار برمیآید. در این واقعه بنا به آمار منتشر شده توسط رژیم ایران ۳۲۵ ایرانی شامل ۲۰۳ زن و ۱۲۲ مرد کشته شدند. | در سال ۱۳۶۶ درجریان مراسم حج یک راهپیمایی به نام «برائت از مشرکین» در مکه برگزار شد. در پایان این راهپیمایی که بیشتر شرکت کنندگان در آن حجاج ایرانی بودند، تعدادی از آنان که بعدا معلوم شد افرادی از نیروهای رژیم ایران از جمله محسن میردامادی هم جزو آنان بود، قصد داشتند مسیر این راهپیمایی را به سمت مسجدالحرام منحرف بکنند و با دسترسی به بلندگوی حرم، شعار مرگ بر آمریکا بدهند. پلیس عربستان از این ماجرا آگاه میشود و در صدد ممانعت از این کار برمیآید. در این واقعه بنا به آمار منتشر شده توسط رژیم ایران ۳۲۵ ایرانی شامل ۲۰۳ زن و ۱۲۲ مرد کشته شدند. | ||
خط ۱۶۹: | خط ۱۷۳: | ||
=== دخالت در سوریه === | === دخالت در سوریه === | ||
[[پرونده:قاسم سلیمانی در بین نیروهای لشگر فاطمیون.JPG|جایگزین=لشگر فاطمیون ابزار صدور بنیادگرایی و تروریسم جمهوری اسلامی به سوریه|بندانگشتی|قاسم سلیمانی در میان نیروهای لشگر فاطمیون در سوریه ]] | |||
در سال ۲۰۱۱ در ادامه بهار عرب تظاهرات ضد حکومتی در سوریه آغاز شد. حکومت بشار اسد به سرکوب اعتراضات و شکنجه و اعدام مخالفان پرداخت. در ادامه ارتش آزاد برای مقابله با نیروهای بشار اسد، توسط افسرانی که در جریان انقلاب سوریه از ارتش جدا شده بودند تشکیل شد. درسال ۲۰۱۳ حکومت بشار اسد در آستانه سقوط قرار گرفت و ۷۰ درصد خاک سوریه توسط ارتش آزاد سوریه آزاد شده بود. در این وضعیت بود که حکومت جمهوری اسلامی پاسداران خود را برای حفظ بشار اسد که متحدش بود و با بهانه دفاع از حرم زینب به سوریه اعزام کرد.<ref name=":9">[[انقلاب سوریه#cite note-16|صفحه انقلاب سوریه]] - ایران پدیا</ref> از تاکتیکهای رژیم ایران در سوریه دامن زدن به فعالیتهای داعش در مناطق درگیری در سوریه بود تا حضور نیروهای مدافع حرم را توجیه کند.<ref>[https://www.akhbaralaan.net/news/arab-world/2014/02/12/syria-qaeda-yasin-suri-working-from-iran فرع القاعدة بایران یساهم بنقل الاسلحة و المقاتلین لتنظیم القاعدة فی سوریا]-سایت اخبار الان</ref> | در سال ۲۰۱۱ در ادامه بهار عرب تظاهرات ضد حکومتی در سوریه آغاز شد. حکومت بشار اسد به سرکوب اعتراضات و شکنجه و اعدام مخالفان پرداخت. در ادامه ارتش آزاد برای مقابله با نیروهای بشار اسد، توسط افسرانی که در جریان انقلاب سوریه از ارتش جدا شده بودند تشکیل شد. درسال ۲۰۱۳ حکومت بشار اسد در آستانه سقوط قرار گرفت و ۷۰ درصد خاک سوریه توسط ارتش آزاد سوریه آزاد شده بود. در این وضعیت بود که حکومت جمهوری اسلامی پاسداران خود را برای حفظ بشار اسد که متحدش بود و با بهانه دفاع از حرم زینب به سوریه اعزام کرد.<ref name=":9">[[انقلاب سوریه#cite note-16|صفحه انقلاب سوریه]] - ایران پدیا</ref> از تاکتیکهای رژیم ایران در سوریه دامن زدن به فعالیتهای داعش در مناطق درگیری در سوریه بود تا حضور نیروهای مدافع حرم را توجیه کند.<ref>[https://www.akhbaralaan.net/news/arab-world/2014/02/12/syria-qaeda-yasin-suri-working-from-iran فرع القاعدة بایران یساهم بنقل الاسلحة و المقاتلین لتنظیم القاعدة فی سوریا]-سایت اخبار الان</ref> | ||
خط ۱۹۱: | خط ۱۹۶: | ||
# وزارت خارجه جمهوری اسلامی | # وزارت خارجه جمهوری اسلامی | ||
# سایر ارگانها در خارج کشور که شامل، اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان، دفاتر خبرگزاری و رادیو تلویزیون ایران درکشورهای خارجی، دفاتر هواپیمایی ایران در خارج کشور، دفاتر بانکهای دولتی ایران در کشورهای خارجی، مراکز فرهنگی و مساجد وابسته به ارگانهای بنیادگرای رژیم ایران، رایزنهای فرهنگی و خانه فرهنگ ایران در کشورهای مختلف است.<ref>کتاب تروریسم جانمایهی رژیم ایران - ص ۱۲ تا ۱۷- انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | # سایر ارگانها در خارج کشور که شامل، اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان، دفاتر خبرگزاری و رادیو تلویزیون ایران درکشورهای خارجی، دفاتر هواپیمایی ایران در خارج کشور، دفاتر بانکهای دولتی ایران در کشورهای خارجی، مراکز فرهنگی و مساجد وابسته به ارگانهای بنیادگرای رژیم ایران، رایزنهای فرهنگی و خانه فرهنگ ایران در کشورهای مختلف است.<ref>کتاب تروریسم جانمایهی رژیم ایران - ص ۱۲ تا ۱۷- انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | ||
[[پرونده:کامیون حامل توپهای ۳۲۰ میلی متری برای حمله به دفتر مجاهدین در بغداد.JPG|جایگزین=کامیون حمل توپهای ۳۲۰ میلیمتری برای حمله به دفتر مرکزی مجاهدین در بغداد در سال ۱۳۷۵|بندانگشتی|255x255پیکسل|کامیون حمل توپهای ۳۲۰ میلیمتری برای حمله به دفتر مرکزی مجاهدین در بغداد در سال ۱۳۷۵]] | |||
=== طرحهای ترور مخالفان جمهوری اسلامی در خارج کشور === | === طرحهای ترور مخالفان جمهوری اسلامی در خارج کشور === | ||
یکی از اصلیترین هدفهای ترور رژیم ایران [[مسعود رجوی]]، مسئول شورای ملی مقاومت ایران است. از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ که مسعود رجوی در پاریس اقامت داشت، ۲۵ طرح برای ترور او طراحی شد که تعدادی از آنها اجرا نشد و تعداد دیگری کشف و خنثی شد. در کتاب «جاسوس خدا» نوشتهی «پاتریک راپیه» سردبیر سابق هفته نامه ژورنال دو دیمانش، دست دادن رژیم ایران و سفارت آن در پاریس در چند عملیات تروریستی در سالهای ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ در پاریس و همچنین توطئه تروریستی گسترده برای ترور [[مسعود رجوی]] در ۴۲۰ صفحه با ذکر جزئیات شرح داده شده است. همچنین رولان ژاکار، نویسنده فرانسوی، در کتابش به نام «قاتلان بدون مرز» (چاپ ۱۳۶۴در پاریس) نوشته:<blockquote>«در [[مسعود رجوی]]... رژیم خمینی بر آن بود که او را بعد از آن که هزاران تن از هوادارانش را که در داخل ایران از بین برده بود، ازمیان بردارد... در شهریور ۱۳۶۱ د.اس.ت (سازمان اطلاعات فرانسه) «مسعود هندی»، برادرزاده خمینی را درجریان یک توطئه برای سوء قصد کشف کرد. اطلاعات به دست آمده نشان میداد که برادر زاده خمینی مسئول عملیات ترور رهبر مجاهدین، [[مسعود رجوی]] در اورسوراواز بود، تروری که هرگز انجام نگرفت.»</blockquote>طرحهای ترور مسعود رجوی در عراق نیز ادامه داشت، از جمله طرح ترور در بغداد در ۲ دیماه ۱۳۷۰، طرح تروریستی بمباران هوایی [[قرارگاه اشرف]] در نورزو۱۳۷۱، طرح ترور در بر سر مزار دکتر [[کاظم رجوی]] در بغداد، شلیک خمپاره به قرارگاه بدیع زادگان در عراق در فروردین ۱۳۷۳، طرح بکارگیری توپ غول پیکر در سال ۱۳۷۳.<ref>کتاب تروریسم جانمایه رژیم ایران - ص۲۱ تا ۳۴ - انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | یکی از اصلیترین هدفهای ترور رژیم ایران [[مسعود رجوی]]، مسئول شورای ملی مقاومت ایران است. از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ که مسعود رجوی در پاریس اقامت داشت، ۲۵ طرح برای ترور او طراحی شد که تعدادی از آنها اجرا نشد و تعداد دیگری کشف و خنثی شد. در کتاب «جاسوس خدا» نوشتهی «پاتریک راپیه» سردبیر سابق هفته نامه ژورنال دو دیمانش، دست دادن رژیم ایران و سفارت آن در پاریس در چند عملیات تروریستی در سالهای ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ در پاریس و همچنین توطئه تروریستی گسترده برای ترور [[مسعود رجوی]] در ۴۲۰ صفحه با ذکر جزئیات شرح داده شده است. همچنین رولان ژاکار، نویسنده فرانسوی، در کتابش به نام «قاتلان بدون مرز» (چاپ ۱۳۶۴در پاریس) نوشته:<blockquote>«در [[مسعود رجوی]]... رژیم خمینی بر آن بود که او را بعد از آن که هزاران تن از هوادارانش را که در داخل ایران از بین برده بود، ازمیان بردارد... در شهریور ۱۳۶۱ د.اس.ت (سازمان اطلاعات فرانسه) «مسعود هندی»، برادرزاده خمینی را درجریان یک توطئه برای سوء قصد کشف کرد. اطلاعات به دست آمده نشان میداد که برادر زاده خمینی مسئول عملیات ترور رهبر مجاهدین، [[مسعود رجوی]] در اورسوراواز بود، تروری که هرگز انجام نگرفت.»</blockquote> | ||
[[پرونده:خودرو دکتر کاظم که به گلوله بسته شد.JPG|جایگزین=ترور دکتر کاظم نمونهای از تروریسم رژیم ایران برای صدور بنیادگرایی به خارج از ایران|بندانگشتی|231x231پیکسل|خودرو دکتر کاظم رجوی که توسط تروریستهای رژیم ایران در سوئیس به گلوله بسته شد]] | |||
طرحهای ترور مسعود رجوی در عراق نیز ادامه داشت، از جمله طرح ترور در بغداد در ۲ دیماه ۱۳۷۰، طرح تروریستی بمباران هوایی [[قرارگاه اشرف]] در نورزو۱۳۷۱، طرح ترور در بر سر مزار دکتر [[کاظم رجوی]] در بغداد، شلیک خمپاره به قرارگاه بدیع زادگان در عراق در فروردین ۱۳۷۳، طرح بکارگیری توپ غول پیکر در سال ۱۳۷۳.<ref>کتاب تروریسم جانمایه رژیم ایران - ص۲۱ تا ۳۴ - انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | |||
بعد از معرفی [[مریم رجوی]] به عنوان رئیس جمهور منتخب [[شورای ملی مقاومت ایران|شورای ملی مقاومت]] و اقامت او در فرانسه رژیم ایران طرحهای متعددی را برای ترور او اجرا کرد، از جمله طرح ترور در آلمان که برای جلسه سخنرانی [[مریم رجوی]] در دورتموند در سال ۱۳۷۴ طراحی شده بود. طرح بعدی ارسال توپ ۳۲۰ میلی متری به پاریس بود که روز ۲۳ اسفند ۱۳۷۴، مأموران گمرک بندر آنتورپ بلژیک در کشتی ایران کلاهدوز آن را کشف کردند.<ref>کتاب تروریسم جانمایه رژیم ایران - ص۳۶ و ۳۷ - انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | بعد از معرفی [[مریم رجوی]] به عنوان رئیس جمهور منتخب [[شورای ملی مقاومت ایران|شورای ملی مقاومت]] و اقامت او در فرانسه رژیم ایران طرحهای متعددی را برای ترور او اجرا کرد، از جمله طرح ترور در آلمان که برای جلسه سخنرانی [[مریم رجوی]] در دورتموند در سال ۱۳۷۴ طراحی شده بود. طرح بعدی ارسال توپ ۳۲۰ میلی متری به پاریس بود که روز ۲۳ اسفند ۱۳۷۴، مأموران گمرک بندر آنتورپ بلژیک در کشتی ایران کلاهدوز آن را کشف کردند.<ref>کتاب تروریسم جانمایه رژیم ایران - ص۳۶ و ۳۷ - انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | ||
خط ۲۰۰: | خط ۲۰۸: | ||
* [[کاظم رجوی|دکتر کاظم رجوی]] برادر بزرگتر [[مسعود رجوی]] و نماینده شورای ملی مقاومت ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در اروپا بود که در ۴ اردیبهشت ۱۳۶۹ در ژنو توسط تروریستهای اعزامی جمهور اسلامی ترور شد. فتوای قتل دکتر کاظم رجوی توسط خمینی در سال ۱۳۶۵ صادر شده بود.<ref>کتاب تروریسم جان مایه رژیم ایران - ص۵۱ و ۵۲ - انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | * [[کاظم رجوی|دکتر کاظم رجوی]] برادر بزرگتر [[مسعود رجوی]] و نماینده شورای ملی مقاومت ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در اروپا بود که در ۴ اردیبهشت ۱۳۶۹ در ژنو توسط تروریستهای اعزامی جمهور اسلامی ترور شد. فتوای قتل دکتر کاظم رجوی توسط خمینی در سال ۱۳۶۵ صادر شده بود.<ref>کتاب تروریسم جان مایه رژیم ایران - ص۵۱ و ۵۲ - انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران</ref> | ||
* [[ترور زهرا رجبی]] از اعضای شورای رهبری [[سازمان مجاهدین خلق ایران|مجاهدین خلق ایران]]، به همراه عبدالعلی مرادی از هواداران مجاهدین، در تاریخ سه شنبه اول اسفند ۱۳۷۴ در ترکیه. | * [[ترور زهرا رجبی]] از اعضای شورای رهبری [[سازمان مجاهدین خلق ایران|مجاهدین خلق ایران]]، به همراه عبدالعلی مرادی از هواداران مجاهدین، در تاریخ سه شنبه اول اسفند ۱۳۷۴ در ترکیه. | ||
* ترور محمد حسین نقدی، نماینده [[شورای ملی مقاومت ایران]] در ایتالیا، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۱ در رم. | *[[پرونده:صحنه ترور رهبران کرد در رستوران میکونوس.JPG|جایگزین=ترور رهبران کرد ایرانی در رستوران میکونوس از فجیعترین جنایات حکومت بنیادگرای ولایت فقیه |بندانگشتی|صحنه تروز رهبران کرد در رستوران میکونوس در برلین]]ترور محمد حسین نقدی، نماینده [[شورای ملی مقاومت ایران]] در ایتالیا، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۱ در رم. | ||
* ربودن و کشتن علی اکبر قربانی از فعالان مقاومت ایران در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۷۱ در استانبول. | * ربودن و کشتن علی اکبر قربانی از فعالان مقاومت ایران در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۷۱ در استانبول. | ||
* ترور نافرجام حسین عابدینی، یکی از اعضای سازمان مجاهدین و عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران در تاریخ ۲۳اسفند ۱۳۶۸ در استانبول ترکیه. | * ترور نافرجام حسین عابدینی، یکی از اعضای سازمان مجاهدین و عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران در تاریخ ۲۳اسفند ۱۳۶۸ در استانبول ترکیه. |
ویرایش